baryton
O artyście
Od 2005 r. baryton Tomáš Král występuje z wieloma renomowanymi zespołami europejskimi, w tym Collegium Vocale Gent, La Venexiana, Vox Luminis, Holland Baroque, B’Rock Orchestra, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Collegium 1704, Collegium Marianum i Musica Florea. Artysta brał udział w takich wydarzeniach jak Festiwal Praska Wiosna, Dresdner i Salzburger Festspiele, festiwalach La Chaise-Dieu, Ambronay i Sablé oraz festiwalach muzyki dawnej w Brugii i Utrechcie, a także występował w wiedeńskim Konzerthaus, Wigmore Hall i BOZAR w Brukseli.
Tomáš Král może pochwalić się imponującym dorobkiem operowym. Wśród wykonywanych przez niego ról znajdują się takie partie jak Guglielmo (Così fan tutte Mozarta), Ottokar (Wolny strzelec Webera), Uberto (Służąca panią Pergolesiego), Giove (La Calisto Cavallego), Ernesto (Księżycowy świat Haydna), Apollo (Orfeusz Monteverdiego, Apollo e Dafne Händla) i tytułowa rola w Boccacciu Suppego. Szczególną uwagę należy zwrócić na jego udział w niezwykłej inscenizacji Pasji wg św. Jana Bacha w reżyserii Pierre’a Audiego dla Holenderskiej Opery Narodowej oraz Requiem Mozarta w ramach Kunstfestspiele Herrenhausen i w Theater Giessen, gdzie objął również tytułową rolę w rzadko wystawianej produkcji Riccardo Primo Händla w wersji Telemanna. Ostatnie sezony śpiewaka obfitowały w barokowe role operowe, takie jak Erode w San Giovanni Battista Stradelli i Pimpinone w Vespetta e Pimpinone Albinoniego.
Wśród licznych nagrań Tomáša Krála znajdują się tak unikatowe pozycje jak Missa votiva i Lamentationes Jeremiae Profetae wielkiego czeskiego mistrza Jana Dismasa Zelenki, płyta z wyjątkowymi dziełami wczesnobarokowego polskiego kompozytora Marcina Mielczewskiego, Msza h-moll Bacha zarejestrowana wspólnie z Collegium 1704 oraz Morawskie pieśni ludowe Leoša Janáčka. W 2022 r. Tomáš Král wydał album Kings in the North, swoją pierwszą solową płytę (Aparté), nagraną z towarzyszeniem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Jarosława Thiela.