dyrygent

O artyście

Thomas Sanderling dorastał w Petersburgu, gdzie jego ojciec, Kurt Sanderling, był stałym dyrygentem Orkiestry Filharmonii Petersburskiej. Ukończył Szkołę Muzyczną przy Konserwatorium w Leningradzie, a następnie studiował dyrygenturę w Hochschule für Musik w Berlinie Wschodnim. W wieku dwudziestu czterech lat został dyrektorem muzycznym Opery w Halle. Dyrygował już wówczas wszystkimi głównymi orkiestrami symfonicznymi i operowymi Niemiec Wschodnich, w tym Staatskapelle w Dreźnie i Gewandhaus w Lipsku. Pracował jako asystent zarówno Herberta von Karajana, jak i Leonarda Bernsteina. Na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku został stałym dyrygentem gościnnym Deutsche Staatsoper Unter den Linden, co z kolei umożliwiło mu udany debiut w Wiedeńskiej Operze Narodowej, podczas którego poprowadził operę Czarodziejski flet. Zaraz po tym wydarzeniu Wiedeńska Opera Narodowa zaprosiła go do dyrygowania Weselem Figara – pierwszym wykonaniem od śmierci wielkiego Karla Böhma.

Wśród orkiestr, którymi dyrygował, znajdują się: BBC Scottish Symphony Orchestra, Orkiestra Symfoniczna Baltimore, Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego, Orkiestra Filharmonii w Bergen, Orkiestra Filharmonii Czeskiej, Orkiestra Symfoniczna w Dallas, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Staatskapelle Dresden, Orkiestra Filharmonii w Dreźnie, Orkiestra Gewandhaus w Lipsku, The Hallé, Orkiestra Filharmonii w Helsinkach, Konzerthausorchester Berlin, Londyńska Orkiestra Filharmoniczna, Orkiestra Symfoniczna w Montrealu, Orkiestra Symfoniczna Radia Północnoniemieckiego, Orkiestra Filharmonii w Oslo, Orkiestra Symfoniczna w Pittsburghu, Royal Liverpool Philharmonic, Orkiestra Radiowa w Hilversum, Orkiestra Filharmonii Petersburskiej, Orkiestra Symfoniczna Radia Moskiewskiego im. Czajkowskiego, Orkiestra Symfoniczna w Vancouver, Orkiestra Symfoniczna Radia Zachodnioniemieckiego w Kolonii, Orkiestra Symfoniczna w Sydney.

Jest laureatem Osaka Symphony, która dożywotnio przyznała mu tytuł dyrektora muzycznego (Music Director Laureate). Z tą orkiestrą w ciągu trzech lat dwukrotnie zdobył Grand Prix krytyków z Osaki. Od 2017 do 2022 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Orkiestry Filharmonii Nowosybirskiej, jednak zrezygnował ze stanowiska na znak protestu przeciwko rosyjskiej agresji na Ukrainę.

Artysta nie bierze udziału w żadnych wydarzeniach.